ZiskejZdravi.cz

Fosfor

Zdrojem fosforu je především sója, kozí mléko, semena, kapusta, zelí, med a ořechy. Má vliv na pravidelnost tepu srdce, a činnost ledvin. Je potřebný k asimilaci vitamínů B2 a B3. Nedostatek fosforu má za následek zubní kazy.

Fosfor je využíván organismem ve velkém množství, podílí se na metabolismu a řetězových reakcích tuků, proteinů a vitaminů.

  • prospívá zubům a kostem, je prevencí zubního kazu
  • podporuje růst tkání
  • spolu s vápníkem je důležitý pro pravidelný tep srdce
  • je důležitý pro správnou funkci ledvin
  • je důležitý pro mozek a nervovou tkáň
  • podporuje asimilaci vitamínu B2 a B3
  • pomáhá proti bolestem žil
  • slouží k metabolismu tuků a proteinů
  • spolu s vitamínem D pomáhá proti rachitidě
  • působí proti hnisavým zánětům

Rovnováha fosforu s vápníkem je důležitá: 1 díl fosforu na 2,5 dílu vápníku. Naruší se jedením sladkostí. Nedostatek fosforu také přispívá ke vzniku zubního kazu.

Bílý chléb (100g) obsahuje 97mg fosforu, tmavý chléb 240mg fosforu a obilné klíčky dokonce 900mg fosforu - vhodná kombinace je s jogurtem, aby byl fosfor z klíčků ve správné rovnováze s vápníkem z mléčného produktu.

Denní potřeba: 800-1200mg. Toxické dávky fosforu nejsou známy, ale může být porušena rovnováha s vápníkem. Proto je vhodné zvláště po dosažení věku 40 let snížit konzumaci masa, aby se příliš nezatěžovaly ledviny, které musejí vylučovat nadměrné množství fosfátů, aby nenastal nedostatek vápníku.

Zdroje fosforu: celozrnná mouka, soja, sušené droždí, jogurt, kozí mléko, jádra semen,brambory, kapusta, zelí, pomeranče, med, vejce, oříšky.

Fosfor je narušen:

  • při velkých dávkách železa a hliníku (užívání hliníkového nádobí)
  • při užívání anacidních žaludečních léků


Eshop - ekodrogerie, byliny, potraviny

Eshop - ekodrogerie, byliny, potraviny

Složení stravy - co má naše strava obsahovat

Složení stravy - co má naše strava obsahovat

Recepty - uvařte si něco dobrého

Recepty - uvařte si něco dobrého

Zásady stravování - zásady zdravého vaření

Zásady stravování - zásady zdravého vaření

Potraviny - základ pro každé zdravé jídlo

Potraviny - základ pro každé zdravé jídlo