ZiskejZdravi.cz

Vápník

Můžeme získat z kefíru, jogurtu a jiných nesterilizovaných mléčných produktů, dále je hodně vápníku v máku, pažitce, lískových oříšcích, sóji a petrželové nati. Povzbuzuje nervovou, svalovou a srdeční činnost. Má také důležitou úlohu při srážlivosti krve. Při jeho nedostatku dochází k odvápňování kostí, křečím ve svalech a zácpě.

Dospělý člověk vážící 70 kg má v těle 1200 g vápníku, z toho 98% je obsaženo v kostech.

Vápník povzbuzuje nervovou a svalovou soustavu, činnost srdce, ovlivňuje srážlivost krve.

Vstřebávání vápníku pomáhá laktóza (mléčný cukr) a tuk. Cukr a sladkosti naopak brzdí vstřebávání vápníku. Z toho vyplývá, že při obezitě a snaze snížit tělesnou hmotnost je vhodnější vynechat z jídelníčku ostatní tuky, ale plnotučné mléko ne.

Vařené mléko tělu nedodá vápník. Proto je vhodné používat mléčné výrobky syrové, tj. syrové mléko (domácí), jogurty, kefíry, podmáslí.

Mléko není nápoj, ale pokrm. To znamená, že je připíjíme po doušcích k jídlu, které je třeba kousat (k pečivu). Po vypití mléka se totiž v žaludku utvoří hrudka „hrudka tvarohu", což je pro zažívání zbytečná zátěž. Při postupném užití mléka se vytvoří jemná emulze, která je jistě vhodnější, stravitelnější, žaludek má méně práce s jejím rozložením, než je tomu u „hrudky tvarohu".

Přebytku vápníku se tělo nezbavuje vyloučením, ale ukládá ho v dlouhých kostech.

Obsah vápníku v mg/100 g
mléko 125 mg
jogurt 180 mg
tvaroh 250 mg
sýry 300-600 mg
nať petržele 195 mg
fazole 137 mg
kapusta 115 mg
špenát 85 mg
mák 1400 mg
pažitka 325 mg
lískové oříšky 290 mg
mandle 254 mg
sojové boby 250 mg
ovesné vločky 56 mg
černý chléb 36 mg
brambory 30 mg
Baldovská minerálka 45 mg
Salvator 23 mg
Karlovarský mlýnský pramen 13 mg

Denní potřeba: asi 800 mg, u těhotných a kojících žen o 20% více.

Nedostatek vápníku způsobuje:

  • zubní kaz
  • odvápnění kostí - přijímá-li tělo 2x více fosforu než vápníku, ztrácí schopnost vápník vstřebat; při předávkování vitamínem B je utlumena vzrušivost, nastupuje letargie . K obojímu může dojít, jíme-li příliš mnoho obilných klíčků a kvasnic, tj. potravin s vysokým obsahem fosforu a vitamínů skupiny B. Vhodnou kombinací jsou proto obilné klíčky s jogurtem, kefírem nebo podmáslím. Kostní prášek a vaječné skořápky nejsou vhodné, vstřebatelnost vápníku je u nich téměř nulová. Při nedostatku vápníku předepisuje lékař kalciové tablety.
  • nervové napětí, nevrlost, nespavost, neschopnost uvolnit se, únavnost, těžké bolesti v zádech - z uvedeného vyplývá, že při nervových potížích a nespavosti často nepomohou tablety na spaní, ale např. 2 tablety Ca spolu s teplým mlékem užité večer před ulehnutím a úprava jídelníčku tak, aby se nedostatek vápníku doplnil.
  • zvýšená dráždivost svalů, křeče v lýtkách a šlapkách i v jiných svalech, těžké zácpy. Také v tomto případě trvalou úlevu nepřinesou projímadla, ale úprava příjmu vápníku ve stravě.
  • v pubertě prudkost až vzteklost
  • bolestivá plynatost - pacient spolu s jídlem polyká vzduch, který se tělesnou teplotou roztahuje a působí plynatost. Později při nucení na říhání si postižený vezme zažívací sodu a stav se tím zhoršuje, protože soda zabraňuje vstřebání vápníku. Řešením je proto opět úprava příjmu vápníku ze stravy.
  • migréna - v mezidobí (mezi jednotlivými záchvaty) se podává 3 tablety Ca a vitamín B6 ve formě potravin.
  • bolestivý porod - po prvních stazích se podává 3 tablety Ca a opakuje se každou další hodinu.
  • revmatické bolesti - při revmatismu a dně vápník tiší bolesti.


Eshop - ekodrogerie, byliny, potraviny

Eshop - ekodrogerie, byliny, potraviny

Složení stravy - co má naše strava obsahovat

Složení stravy - co má naše strava obsahovat

Recepty - uvařte si něco dobrého

Recepty - uvařte si něco dobrého

Zásady stravování - zásady zdravého vaření

Zásady stravování - zásady zdravého vaření

Potraviny - základ pro každé zdravé jídlo

Potraviny - základ pro každé zdravé jídlo